خبر

ساخت وبلاگ

مقامات دادستانی در دادگاه قتل‌های روحانیون مسلمان در اوگاندا می‌گویند که یکی از شهود به دلیل اینکه قصد داشته در دادگاه شهادت بدهد "مورد ضرب و شتم قرار گرفته و اخته شده است".

مقامات در باره این حمله جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌اند، اما می‌گویند پرونده این حمله جمعه گذشته به دادگاه رفته است.

آنها از قاضی دادگاه خواستند که محاکمه را به تعویق بیندازد.

در مقابل، وکلای مدافع متهمان استدلال کردند که موکلان آنها را نمی‌توان مسئول این کار دانست زیرا آن‌‎ها زندانی بوده‌اند.

به گزارش پیشنس آتوهایر، خبرنگار بی‌بی‌سی از دیوان عالی اوگاندا، وکلای مدافع گفته‌اند که پلیس افراد مظنون را از زندان بیرون برده و مجبورشان کرده علیه همدیگر شهادت دهند.

قاضی دادگاه حکم کرد که از این به بعد هیچ مظنونی نباید از زندان بیرون برده شود و اگر پلیس یا مسئولان دیگر می‌خواهند با آنها صحبت کنند این کار باید در حضور وکیل انجام شود.

با این حال قاضی دادگاه محاکمه را به یک ماه بعد موکول کرده است.

در این دادگاه یک زن و ۳۱ مرد از جمله شیخ محمد یونس کاموگا، رهبر سابق گروه سلفی "تبلیغ" محاکمه می‌شوند.

در دو سال گذشته دست کم ۱۲ روحانی مسلمان در نقاط مختلف اوگاندا به قتل رسیده‌اند، از جمله شیخ عبدالقادر مووایا، رهبر شیعیان اوگاندا و بنیانگذار مجموعه اهل بیت که مدتی در حوزه علمیه قم تحصیل کرده بود.

او روز کریسمس سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله در کامپالا، پایتخت اوگاندا به قتل رسید.

سه روز بعد از آن شیخ مصطفی بهیگا، از رهبران گروه تبلیغ نیز به ضرب گلوله کشته شد.

درگیری‌ها و اختلافات مسلمان سابقه‌ای قدیمی دارد و ترکیبی از مسائل قومی، منطقه‌ای، تنش شیعه و سنی و درگیری‌های درون گروهی منشا آن است.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 103 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:47

وب سایت روزنامه اصلاح‌طلب قانون چاپ تهران می‌گوید این روزنامه با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده است.

وب سایت روزنامه قانون امروز ۳۱ خرداد (۲۰ ژوئن) گفته توقیف روزنامه از سوی دادستانی و با شکایت "سازمان اطلاعات سپاه و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" و با هدف "پیشگیری از قوع جرم" انجام شده است.

قانون می‌گوید اتهامی که با آن رو به رو شده "افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" است.

اینکه روزنامه قانون به دلیل انتشار چه گزارشی توقیف شده، به طور رسمی اعلام نشده اما عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران هفته گذشته با اشاره به یکی از گزارش‌های روزنامه قانون با عنوان "۲۴ ساعت لعنتی" آن را "کذب" خوانده و گفته بود که مهناز مظاهری، مدیر این روزنامه "به دنبال اعلام شکایت سازمان زندان‌ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است."

این گزارش تجربیات عینی شهروندی را منتشر کرده بود که یک روز در ندامتگاه بزرگ تهران که به نوشته این روزنامه "بزرگترین زندان خاورمیانه است"، بازداشت بوده است.

+ بیشتر بخوانید: روزنامه قانون به دلیل انتشار گزارشی درباره 'ندامتگاه بزرگ تهران' تحت تعقیب قضایی قرار گرفت

در این گزارش از زبان فرد بازداشت شده به مواردی از توهین به بازداشت‌شدگان از جمله قیچی کردن لباس‌ها، کوتاه کردن موها و دور انداختن کفش و همچنین دسترسی تنها ۲ ساعت در روز به آب آشامیدنی غیربهداشتی و رها شدن با دمپایی پس از آزادی اشاره شده است.

فرد بازداشت شده به روزنامه قانون گفته بود "در ابتدای ورود تصور بر این است که ۲۴ ساعت زندان آن هم در قرنطینه نباید خیلی هم سخت باشد، اما وقتی وارد شدم هر لحظه برایم چون کابوسی گذشت."

روزنامه قانون زمستان سال گذشته هم پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در آب های خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه، در مقاله ای از رفتار صورت گرفته با این نظامیان انتقاد کرده و آن را یادآور رفتار داعش خوانده بود.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این نوشته، گفته بود روزنامه قانون "کار بسیار اشتباهی انجام داده" و با ابراز امیدواری به تکرار نشدن آن خواستار "توبه کردن" این روزنامه شده بود.

روزنامه قانون همچنین از آخرین مصوبه مجلس نهم مبنی بر "نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس" که خرداد ماه امسال تصویب شد و اختیار بیشتری به سپاه پاسداران می دهد انتقاد کرده و نوشته بود "ایجاد نهادهای امنیتی موازی مشکلات اطلاعاتی و امنیتی ایجاد خواهد کرد."

روزنامه قانون یک بار در سال ۱۳۹۱ توقیف شد، اما با رفع توقیف انتشار خود را از سال ۱۳۹۳ مجددا از سر گرفته بود.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:47

به گزارش آژانس عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد بیجاشدگان در جهان بر اثر درگیرها به مرزی کم‌سابقه رسیده است.

در بیانیه سالانه سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی پناهجویان، گفته شده که تعداد پناهجویان از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشته است.

بیش از نیمی از این تعداد از سه کشور سوریه، افغانستان و سومالی هستند.

بر اساس اعلام این سازمان در انتهای سال گذشته میلادی ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اثر درگیری‌ها آواره، پناهنده و یا در کشورهای خود بیجا شده‌اند که این آمار از سال گذشته تاکنون ۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

به گفته این سازمان، این آمار به معنی ۱ نفر در مقابل هر ۱۱۳ نفر از ساکنان این کره خاکی است.

همزمان رئیس آژانس عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است درحالی که اروپا درگیر بحران پناهجویان است، فضای بیگانه‌هراسی در این منطقه بوجود آمده و ریشه می‌گیرد.

به گفته مقامات، هجوم پناهجویان که از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون بی‌سابقه بوده، به قدرت گرفتن گروه‌های راستگرا و اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرتی کمک می‌کند.

به گفته سازمان ملل متحد، علیرغم پوشش وسیع رسانه‌ای بحران پناهجویان در اروپا، ۸۶ درصد پناهندگان جهان در کشورهایی با درآمدهای متوسط و یا کم، سکنی گزیده‌اند.

ترکیه با آمار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو در صدر این فهرست قرار دارد و پاکستان و لبنان به ترتیب در رده‌های بعدی هستند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:47

محققان دستگاه های ضبط اطلاعات پرواز - یا همان به اصطلاح جعبه های سیاه - هواپیمای خطوط هوایی مصر که ماه پیش سقوط کرد را پیش از شروع تحلیل در معرض تست الکتریکی قرار داده اند.

منابع آگاه در این تحقیقات به خبرگزاری رویترز گفته اند که تعمیر خسارات وارده به این دو جعبه سیاه "وقت و تلاش زیادی می خواهد."

دستگاه های ضبط داده های پرواز و صدای کابین خلبان هفته پیش کشف و از آب خارج شد.

علیه سقوط هواپیمای "ایجپت ایر" - پرواز ام اس ۸۰۴ - که روز ۱۹ مه با ۶۶ سرنشین در مسیر پاریس به قاهره در مدیترانه سقوط کرد هنوز معلوم نیست.

محققان گفته اند که هنوز نمی توان هیچ سناریویی از جمله حمله تروریستی را مردود شناخت.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که جعبه های سیاه در آزمایشگاه های وزارت هوانوردی مصر در قاهره، پایتخت، آزمایش می شود.

کمیته تحقیقات سوانح هوایی مصر این جعبه ها را با کمک نمایندگانی از فرانسه و آمریکا تحلیل خواهد کرد.

این فرآیند ممکن است چندین هفته وقت ببرد که به میزان خسارات بستگی دارد و حتی احتمال دارد جعبه ها برای تعمیر به خارج ارسال شود.

این کمیته پیشتر گفت که دستگاه ضبط داده های پرواز که همراه بقایای هواپیما در حدود ۲۹۰ کیلومتری سواحل شمالی مصر پیدا شد "چند قطعه شده بود."

وزیر هوانوردی مصر گفته است که احتمال سقوط در اثر یک حمله تروریستی بیش از اشکال فنی است.

پیام های الکترونیکی خودکار که هواپیما ارسال کرد نشان دهنده به صدا درآمدن دستگاه های زنگ خطر دود در یک توالت و در بخش تجهیزات الکترونیکی هواپیما که زیر کابین خلبان قرار دارد، درست دقایقی پیش از سقوط، بود.

کمیته تحقیقات روز دوشنبه تایید کرد که داده های راداری نشان داده که هواپیما ۹۰ درجه به چپ و بعد یک دور کامل ۳۶۰ درجه ای به راست زد و در همین حال بود که ارتفاع آن از ۳۷ هزار پایی (۱۱۳۰۰ متری) به ۱۵ هزار پایی (۴۶۰۰ متری) و نهایت به ۱۰ هزار پایی (سه هزار متری) افت کرد و بعد ناپدید شد.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 225 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:41

دونالد ترامپ، نامزد تقریبا محرز حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا امروز گفت زمان آن فرا رسیده که برای مبارزه با تروریسم، پیش‌داوری (پروفایلینگ) در باره مسلمانان مد نظر قرار بگیرد.

آقای ترامپ در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا شرکت کرده بود و در بحث در باره عمر متین، آمریکایی افغان تبار که با حمله به کلوپ شبانه همجنسگرایان ۴۹ را به قتل رساند، مستقیما از او سوال شد نظرش درباره پیش‌داوری برای مسلمانان چیست.

+ اوباما اظهارات ترامپ پس از حمله اورلاندو را محکوم کرد

آقای ترامپ گفت از پیش‌داوری متنفر است اما باید آن را مد نظر گرفت:

"من فکر می‌کنم ما بعنوان یک کشور باید پیش‌داوری را در نظر بگیریم. باید آن را جدا بررسی کنیم. کشورهای دیگر این کار را انجام می‌دهند، اما ما باید از عقل سلیم استفاده کنیم در حالیکه این کار را نمی‌کنیم."

"این کار در فرانسه انجام می‌شود. در واقع در بعضی موارد آنها مساجد را تعطیل می‌کنند. افراد دوست ندارند در این باره حرفی زده شود و در باره‌اش حرفی نمی‌زنند."

آقای ترامپ همچنین گفت اسرائیل هم از پیش‌داوری نژادی استفاده می‌کند.

پیش‌داوری، رویه‌ انتظامی و امنیتی بسیار بحث‌برانگیزی است و برای دهه‌ها در آمریکا مورد اعتراض آفریقایی‌تبارها، مسلمانان، لاتین‌تبارها و دیگر اقلیت‌ها بوده است.

آنها پلیس آمریکا را متهم می‌کنند که بر اساس نژاد، مذهب، قومیت یا ملیت، افراد را قضاوت کرده و بر همین مبنا با آنها رفتار می‌کند.

آقای ترامپ پیش از این هم با اظهارات خود اقلیت‌های نژادی و مذهبی را خشمگین کرده بود. او خواستار ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به آمریکا شده بود، گفته بود مکزیکی‌ها متجاوز و دلال مواد مخدر به آمریکا صادر می‌کنند و وعده کرده در صورتی‌که به ریاست جمهوری آمریکا برسد مساجد را "محترمانه" زیر نظر قرار خواهد داد.

هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهارت آقای ترامپ را محکوم کرد و آن را "غیر آمریکایی" خواند وگفت چنین سخنانی به امنیت آمریکا لطمه می‌زند.

لورتا لینچ دادستان کل آمریکا از این اظهارات انتقاد کرد و گفت این سخنان نتیجه عکس خواهد داد چون به رابطه با مسلمانان لطمه خواهد و از این رو شناسایی افرادی که به تندروی رو می‌آورند را دشوارتر خواهد کرد.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 105 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:41

دلبر نظری، وزیر امور زنان افغانستان از گروه طالبان خواسته که مرتکبان خشونت علیه زنان را دستگیر و مطابق احکام شرعی را مجازات کند.

وزیر امور زنان افغانستان همچنین تأکید کرد که گروه طالبان باید از محاکمه و اجرای سنگسار زنان به حکم رسم و رواج‌های محلی دست بردارد.

خانم نظری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، هفته اول ماه سرطان/تیر را هفته دادخواهی برای زنان خشونت‌دیده اعلام کرد.

افزایش خشونت علیه زنان در ۳ ماه اخیر

آمار ثبت شده خشونت علیه زنان، به گفته وزیر امور زنان افغانستان، در ۳ماه اول سال جاری بیش از ۶۰۰ مورد بوده که این خشونت‌ها شامل سنگسار، تیرباران، تجاوز، اختتاف، ضرب‌ و‌ شتم، ازدواج پیش از وقت و اجباری و محروم کردن از حق آموزش و کار می‌باشد.

خانم نظری همچنین افزود که این خشونت‌ها در ولایت‌های هرات، تخار، دایکندی، غور و بغلان صورت گرفته است.

وزیر امور زنان افغانستان از وزارت حج و اوقاف خواست که دروازه‌های مراکز "تزریق افراطیت" را ببندد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که همه روزه زنان در آن مورد خشونت قرار می‌گیرند. سازمان ملل متحد گفته که در افغانستان حدود ۹۰ درصد زنان قربانی خشونت هستند.

  • گزارشی از مرضیه عدیل، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل، را در این مورد بشنوید

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 1:15

نمایندگان اصولگرا ریاست بیشتر کمیسیون‌های تخصصی مجلس ایران را در انتخابات هيئت رئیسه این کمیسیون‌ها به دست آوردند، اما اکثر روسای کمیسیون‌ها به همکاری با دولت حسن روحانی معتقدند.

از سیزده کمیسیون تخصصی مجلس رئیس٬ نایب رئیسان و سایر اعضای هیئت رئیسه دوازده کمیسیون انتخاب شده‌اند.

انتخابات هيئت رئیسه کمیسیون قضایی به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون برگزار نشد.

در میان دوازده کمیسیونی که تکلیف هيئت رئیسه آن مشخص شده٬ ریاست ده کمیسیون را نمایندگان اصولگرا در دست گرفتند.

غلامرضا تاجگردون (کمیسیون برنامه٬ بودجه ومحاسبات) و علی نوبخت حقیقی (کمیسیون بهداشت و درمان) تنها نمایندگان فراکسیون امید (اصلاح طلبان) هستند که برای ریاست دو کمیسیون تخصصی مجلس انتخاب شده‌اند.

علاءالدین بروجردی٬ نماینده اصولگرا برای سومین دوره پیاپی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد.

محمدرضا عارف٬ نماینده اصلاح طلب و نفر نخست حوزه انتخابیه تهران که گفته می‌شد قصد دارد خود را برای ریاست کمسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نامزد کند٬ در این انتخابات شرکت نکرد و محمد مهدی زاهدی٬ وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد بار دیگر رئیس این کمیسیون شد.

در مجلس ایران ۱۳ کمیسیون تخصصی وجود دارد و بر اساس آیین نامه هر نماینده مجلس با توجه به تجربه٬ تحصیلات و سوابق کاری باید عضو یکی از کمیسیون‌های تخصصی باشد. حداقل تعداد اعضای یک کمیسیون ۱۹ نفر و حداکثر آن ۲۳ نفر است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از انتخاب اعضاى کمیسیون‌ها، هر کمیسیون به ریاست مسن‏‌ترین عضو و با حضور حداقل دوسوم اعضای خود تشکیل می‌شود و سپس یک رئیس، دو نایب‌ رئیس، یک سخنگو و دو دبیر با رأى مخفى به مدت یک ‌سال انتخاب می‌شوند.

در فهرست بدوی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم٬ ۳۸ نفر برای حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تقاضا کرده بودند که بیش از هر کمیسیون دیگری متقاضی داشت. این در حالی است که برای کمیسیون فرهنگی فقط چهار نفر درخواست عضویت داده بودند.

روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم
نام کمیسیونرئیس فعلیحوزه انتخابیهفراکسیون
آموزش، تحقیقات و فناوریمحمد مهدی زاهدیکرمانولایت
انرژیفریدون حسن‌ونداندیمشکولایت
اجتماعیسلمان خدادادیملکانولایت
اقتصادیمحمدرضا پورابراهیمیکرمانولایت
امنیت ملی و سیاست خارجیعلاءالدین بروجردیبروجردولایت
حقوقی و قضاییتشکیل نشده
بهداشت و درمانعلی نوبخت حقیقیتهرانامید
برنامه، بودجه و محاسباتغلامرضا تاجگردونگچسارانامید
شوراها و امور داخلی کشورمحمدجواد کولیوندکرجولایت
صنایع و معادنعزیز اکبریانکرجولایت
فرهنگینصرالله پژمانفرمشهدولایت
عمرانمحمدرضا محمدی کوچیجهرمولایت
کشاورزی، آب و منابع طبیعیعلی محمد شاعریبهشهرولایت

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 109 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 1:15

امدادرسانان نسبت به وقوع فاجعه انسانی در پی خروج گسترده غیرنظامیان از شهر فلوجه هشدار داده‌اند.

سازمان ملل گفته است حدود ۸۰ هزار نفر از ساکنان از زمان شروع حملات نیروهای دولتی از چهار هفته پیش از این شهر گریخته‌اند.

شهر فلوجه از سال ۲۰۱۴ میلادی در کنترل نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) قرار داشته است.

سازمان ملل همچنین گفته که ۲۵ هزار غیرنظامی دیگر احتمالا در حال فرار از فلوجه هستند.

امدادرسانان در تلاشند تا آب، غذا و دارو در اختیار افرادی قرار دهند که در اردوگاه‌های پرجمعیت در خارج شهر زندگی می‌کنند.

نصر موفلاهی از سازمان غیردولتی نروژ که در زمینه پناهجویان فعالیت می‌کند گفته است: "شمار زیاد غیرنظامیانی که از فلوجه خارج شده‌اند بر توان ما برای پاسخگویی به نیازهای مردم تاثیر گذاشته است."

نیروهای دولت عراق موفق شده‌اند تا بخش اعظمی از شهر فلوجه را از تصرف داعش خارج کنند، اما جنگ در بخش‌هایی از شهر همچنان ادامه دارد.

بسیاری از کسانی که از درگیری‌های اخیر فرار کرده‌اند، مجبور هستند که در دمای ۴۷ درجه سانتی‌گراد و در زیر آفتاب روز را بگذرانند.

دولت عراق درتلاش است مایحتاج بیش از سه میلیون نفری که در سراسر کشور به دلیل درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، فراهم کند.

غیرنظامیانی که از این شهر گریخته‌اند می‌گویند که غذای بسیار کمی در شهر وجود دارد.

سازمان ملل متحد پیشتر گزارش کرده بود که عده‌ای بر اثر گرسنگی در فلوجه جان خود را زا دست داده‌اند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 95 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 1:15

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایران گفته است که این سازمان و شرکت هواپیمایی بوئینگ "به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما" رسیده‌اند.

آقای عابدزاده در گفتگویی با روزنامه ایران تعداد هواپیماهای مورد توافق را "۱۰۰ هواپیما" عنوان کرد و افزود که "شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود."

وی در عین حال در خصوص رقم این معامله گفت که ارقام اعلام شده از سوی برخی از منابع غربی "قطعی نیست" و تاکید کرد که "جزئیات ساز و کار و توافق نهای مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد."

آقای عابدزده گفته است که قرار است این هواپیماها "از طریق فایننس در اختیار ایران قرار گیرد."

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در دولت‌های غربی و خاورمیانه گزارش داد که ایران برای خریداری ۱۰۰ فروند جت مسافربری از این شرکت آمریکایی به تفاهمی مقدماتی دست یافته است. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز قبل از آن اعلام کرده بود که جزئیات چنین قراردادی ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

نمایندگان شرکت بوئینگ در ماه آوریل به ایران سفر کردند و یک مقام ایرانی گفت که این نمایندگان پیشنهاد فروش سه مدل هواپیما به این کشور را داده‌اند. بر اساس گزارشها "بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷" از جمله این مدلها هستند.

ایران همچنین اخیرا قراردادی برای خریداری ۱۰۰ فروند ایرباس امضا کرد. اما ایرباس می‌گوید اجرای این قرارداد کندتر از آنچه که انتظار می‌رفت،پیش می‌رود؛ به علاوه آن قرارداد هنوز منتظر مجوز صادراتی از آمریکاست چون شماری از قطعات آن آمریکایی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همین رابطه به روزنامه ایران گفته است که "مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکاست."

به گفته مقام های صنعت هوانوردی ایران ناوگان هواپیماهای مسافربری این کشور هم اکنون حاوی ۲۵۰ هواپیماست که ۹۰ فروند آنها به دلایل اقتصادی یا فقدان قطعات زمین‌گیر هستند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 119 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:57

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در سفری از پیش اعلام نشده به دمشق رفته و با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس گزارشها آقای شویگو همچنین از پایگاه هوایی روسیه در "حمیمیم" واقع در استان لاذقیه سوریه هم، بازدید کرده است.

این سفر غیر منتظره همزمان شده با ابراز نگرانی واشنگتن از آنچه که "بمباران نیروهای تحت حمایت آمریکا، توسط جنگنده های روسیه" خوانده است.

عملیات هوایی روسیه در سوریه به دولت بشار اسد، کمک شایانی کرده و به یکی از موارد جدی اختلاف نظر واشنگتن و مسکو، تبدیل شده است. اختلاف نظر بر سر گروههای مسلح فعال در سوریه از جمله این اختلاف نظرها است.

در جریان عملیات نظامی روسیه در سوریه، ۱۰ هزار پرواز رزمی بر فراز سوریه انجام شد و پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در اظهاراتی گفت نظامیان این کشور بیش از ۳۰ هزار هدف "متعلق به سازمان‌های تروریستی" را هدف قرار دادند.

ایران ضمن حمایت از اقدام نظامی روسیه، آن را در مقابله با "تروریسم" در منطقه موثر خوانده است.

دو کشور ایران و سوریه مهمترین متحدان سوریه و حکومت بشار اسد در جریان درگیری های ۵ سال اخیر در این کشور بوده اند و همکاری های نزدیکی در این مدت با هم داشته اند.

وزرای دفاع ایران، سوریه و روسیه اخیرا نیز در تهران با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده‌اند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 135 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:57

پارلمان کانادا لایحه مرگ درخواستی برای بیمارانی که به لحاظ پزشکی لاعلاج تشخیص داده می‌شوند را تصویب کرده است.

این لایحه پس از آن به پارلمان کانادا برده شد که دادگاه عالی این کشور محدودیت کمک پزشکان به مرگ درخواستی بیماران لاعلاج را لغو کرد.

با تصویب این قانون، کانادا رسما به جمع چند کشور معدودی می‌پیوندد که اوتانازی و 'خودکشی کمکی' را قانونی کرده‌اند.

با وجود این منتقدان می‌گویند این لایحه 'شرایط سختی' برای صدور این مجوز پیش‌بینی کرده است.

در برابر، مقام‌های دولت کانادا گفته‌اند که این قانون تنها آغازی برای یک تغییر است و می‌توان در آینده بنا بر نیازهای جدید و کاستی‌های شناسایی شده، آن را بسط داد.

بعضی از سناتورهای پارلمان کانادا، پیش از تصویب این لایحه خواستار بسط دادن مفاهیم آن شده بودند اما در انتهای بحث‌های پارلمانی با خواسته‌های دولت جاستین ترودو، نخست وزیر لیبرال، مبنی بر محدود کردن دامنه این قانون، موافقت کردند.

'خودکشی کمکی' هم اکنون در کشورهای ژاپن، کلمبیا، هلند، سوئیس و آلبانی قانونی است.

در آمریکا هم ایالت‌های واشنگتن، کالیفرنیا، اورگان، ورمونت، نیومکزیکو و مونتانا آن را مجاز دانسته‌اند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 132 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 10:06

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از تصمیم خود برای از سر گیری بازسازی پارک گزی در مرکز شهر استانبول خبر داده است.

پروژه‌ای که سه سال پیش به تظاهرات گسترده و درگیری‌های خونین میان معترضان و پلیس ترکیه انجامید و نمادی برای مخالفت با دولت شد.

با وجود این، به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان روز شنبه (۱۸ ژوئن - ۲۹ خرداد) گفته است: "اگر می‌خواهیم تاریخ‌مان را حفظ کنیم، باید این پارک را بازسازی کنیم. ما آن را بازسازی می‌کنیم."

اشاره آقای اردوغان به بازسازی بقایای بنای سربازخانه‌ای متعلق به دوران عثمانی در پارک گزی است.

این بنا که در سال ۱۹۴۰ تخریب شد، برای بعضی از معترضان در ترکیه، نمادی از اسلامگرایی دولت آقای اردوغان است.

در سال ۲۰۱۳، تظاهرات‌های گسترده‌ای ابتدا در استانبول در واکنش به تصمیم دولت به ایجاد یک مرکز خرید در این پارک آغاز شد و در پی برخورد خشونت‌آمیز پلیس، جنبه اعتراض گسترده‌تری را علیه سیاست‌های دولت اسلامگرای ترکیه به خود گرفت.

در روزهای بعد از آغاز ناآرامی‌ها، علاوه بر استانبول، برخی دیگر از شهرهای ترکیه نیز شاهد تظاهرات ضد دولتی بودند و از جمله در آنکارا، پایتخت، ماموران پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین آب پاش استفاده کردند.

درگیری پلیس با شرکت کنندگان در آن تظاهرات‌ها چند کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و بالاخره به توقف ساخت و ساز در این پارک قدیمی در مرکز شهر استانبول انجامید.

اگرچه تظاهرات استانبول در ابتدا به صورت اعتراض به تعرض به محیط زیست آغاز شد، اما در روزهای بعد، به وسیله‌ای برای انتقاد از سیاست‌ها و روش زمامداری دولت اسلام‌گرای این کشور تبدیل شده است.

پروژه ساخت و ساز در پارک گزی در سال ۲۰۱۳ با حکم دادگاه عالی اداری ترکیه متوقف شد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، سال گذشته این دادگاه حکم قبلی خود را در پی درخواست تجدیدنظر از سوی شهرداری استانبول، لغو کرد.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 129 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 10:06

آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان، از "مخالفت با انقلاب" در محیط های دانشگاهی، "به کار گیری عناصر نامطمئن" در دانشگاه ها، برگزاری "اردوهای مختلط" برای دانشجویان و اجرای "کنسرت و حرکات موزون" در موسسات آموزش عالی انتقاد کرد.

رهبر ایران شنبه ۲۹ خرداد تاکید کرد "وجود گرایش های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها مانعی ندارد" اما مسئولان نباید اجازه دهند که "از گرایش های مخالف انقلاب حمایت شود". او گفت که نبایستی محیط دانشگاه ها برای "مخالفت با انقلاب و ارزش‌های انقلابی" مورد استفاده قرار گیرند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، در گذشته نیز در سخنرانی های گوناگون بر نگرانی خود از فعالیت منتقدان حکومت در دانشگاه ها تاکید کرده و خواستار مقابله با دیدگاه های ناهمسو با جمهوری اسلامی ایران در فضاهای آموزش عالی شده است.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی امروز خود، مشخصا با اشاره به "گزارش‌های" حاکی از "گرایش به سوی جانبداری از جریان های مخالف نظام در برخی دانشگاه ها"، به مسئولان وزارت علوم توصیه کرد با چنین گرایش هایی مقابله کنند.

شخص اول نظام جمهوری اسلامی ایران در عین حال گفت: "البته نباید در دانشگاه‌ها فضای اجبار و زور و امنیتی بوجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه به وجود آورد."

وی اظهار داشت: "من همواره بر کار سیاسی در دانشگاه‌ها تأکید داشته ام و حتی سال‌ها پیش گفتم: خدا لعنت کند کسانی را که بساط فکر و کار سیاسی را در دانشگاهها جمع کردند." او ادامه داد: "مسئولان آن زمان، از این عبارت بسیار ناراحت شدند ولی عقیده آنها جلوگیری از کار سیاسی در دانشگاه‌ها بود، اگرچه این روزها ریاکارانه حرف‌های متفاوتی درباره دانشگاه‌ها می زنند."

آقای خامنه ای توضیح بیشتری در مورد مسئولان مورد انتقاد خود نداده اما ظاهرا اشاره وی، به اظهارات معروف خود در دوره دوم ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی (آبان ۱۳۷۲) با این مضمون است که: "خدا لعنت کند آن دست هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند."

آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از صحبت های امروز خود، با هشدار در مورد "حضور و به‌کارگیری عناصر نامطمئن در دانشگاه‌ها" اعلام کرده است: "کسی که به هر بهانه‌ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می‌کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاه‌ها را ندارد."

رهبر ایران بخشی از صحبت های خود را نیز به فعالیت های فرهنگی جاری در دانشگاه ها اختصاص داده و از جمله گفته است: "مسئولان دانشگاه‌ها باید در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاه‌ها را خدشه دار می کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند."

او "کار فرهنگی در دانشگاه‌ها" را با اهمیت دانسته و افزوده است: "البته کار فرهنگی به معنای برگزاری کنسرت و یا حرکات موزون در دانشگاه‌ها نیست، بلکه مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز، و ذهن‌ها را با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا کنند."

آقای خامنه ای خطاب به "اساتید انقلابی به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان انقلابی به عنوان افسران جنگ نرم" توصیه کرده است: "وظیفه شما نقش آفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است."

آیت الله خامنه ای و منصوبان وی، از اصطلاح "جنگ نرم" برای اشاره به مقابله با دشمنان نظام جمهوری اسلامی در عرصه های تبلیغاتی و رسانه ای استفاده می کنند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 126 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 10:06

پلیس بلژیک در یک عملیات بزرگ ضد تروریستی، ۱۲ نفر را دستگیر کرده است.

به گفته مقامات قضایی بلژیک این افراد شب گذشته، جمعه ۱۷ ژوئن ( ۲۸ خرداد) به ظن طراحی حملاتی جدید دستگیر شدند.

افراد بازداشت شده در میان ۴۰ نفری بودند که در این عملیات مورد بازجویی قرار گرفتند.

در جریان این عملیات پلیس به شماری خانه حمله کرد که اکثر این خانه ها در بروکسل، پایتخت واقع است.

از جمله مناطقی که مورد بازرسی پلیس قرار گرفت منطقه مولن بیک بود که گفته شده محل زندگی نیروهای اسلام‌گرای افراطی است.

دفتر دادستان فدرال بلژیک اعلام کرده که در این عملیات هیچ گونه سلاح و یا ماده منفجره کشف نشده است.

دادستان فدرال بلژیک گفته است که این عملیات پس از تحقیقاتی آغاز شد که براساس آن بر ضرورت مداخله فوری پلیس تاکید شده است.

هفته گذشته نیروهای امنیتی بلژیک گفتند که به پلیس این کشور هشدار داده شد که اخیرا گروهی از پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) سوریه را به مقصد کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند.

یک روزنامه بلژیکی به نقل از یک منبع امنیتی که نامی از آن برده نشده، گفته است که این گروه از اعضای داعش سوریه را حدود ده روز پیش ترک کرده و هدفشان این است که از طریق ترکیه و یونان خود را به اروپا برسانند. این افراد با قایق و بدون پاسپورت به مقصد اروپا حرکت کرده اند.

روز ۲۲ مارس، سوم فروردین، در جریان حملاتی به فرودگاه بین‌المللی بروکسل و متروی این شهر ۳۲ نفر کشته و شماری مجروح شدند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:59

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفته است کمیسیونی در مجلس خبرگان که صلاحیت عمومی افراد را برای رهبری بررسی می کند "در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر، دو نفر را به صورت سری معرفی کرد" اما مشخص نکرده این افراد به کجا یا چه کسی معرفی شده اند.

آقای هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی با روزنامه قانون که امروز ۲۹ خرداد (۱۸ ژوئن) منتشر شده گفته در مجلس خبرگان "دو سه نفر متخصص دارند مطالعه می‌کنند. به افراد نمره می‌دهند تا اگر روزی لازم شد، در خبرگان مطرح می‌شود که البته همه این مباحث و مسائل برای روز مباداست."

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی "این جزو قوانین آئین نامه داخلی مجلس خبرگان است که هیئت رئیسه کمیسیونی برای آینده‌نگری دارند و گزینه‌هایی را که صلاحیت عمومی دارند، بررسی و حتی با آن‌ها صحبت و مذاکره می‌کنند. یعنی این کمیسیون هیچ تصمیمی نمی‌گیرند، فقط بررسی می‌کنند."

بحث تعیین رهبر بعدی ایران مدتی است در فضای سیاسی این کشور مطرح شده است از جمله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان، آذر ماه سال گذشته گفته بود "چندبار" از آیت الله علی خامنه‌ای "شنیده است که "مجلس خبرگان باید چند رهبر در آستین داشته باشد."

احمد خاتمی در اظهارات مشابه با گفته های آقای هاشمی رفسنجانی خبر داده بود که "گروهی از برجستگان خبرگان انتخاب شدند نه اینکه آن‌ها رهبر تعیین کنند، بلکه کسانی که در مظان رهبری هستند راجع به آن‌ها تحقیق و بررسی شود که این کمیته با رعایت مساله رازداری این کار را انجام داده" و "این اسامی اگر رهبری معظم بخواهند فقط برای ایشان عرضه می‌شود نه دیگران." بیشتر بخوانید

مطابق قوانین ایران، انتخاب رهبر آینده این کشور با مجلس خبرگان رهبری است که ۸۸ کرسی دارد. دوره پنجم خبرگان رهبری اخیرا آغاز به کار کرده و برای یک دوره دو ساله، احمد جنتی را به عنوان رئیس انتخاب کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با قانون به موضوع رهبری شورایی هم پرداخته و گفته در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و پس از درگذشت آیت الله خمینی که مجلس خبرگان برای تعیین رهبری تشکیل شده بود، "رهبری مطابق قانون اساسی شورایی بود" و او و خود آیت الله خامنه ای هم موافق رهبری شورایی بوده اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی می گوید در این جلسه خبرگان "قبل از تصویب رهبری فردی، وقتی که بحث داغ بود، من و آیت‌الله خامنه‌ای وقت گرفته بودیم که [در دفاع از رهبری شورایی] صحبت کنیم. استدلالات آیت‌الله خامنه‌ای طولانی شد و از وقت من استفاده کرد. سخنرانی ایشان در دفاع از شورا خیلی قوی بود".

منتقدان آقای هاشمی رفسنجانی به دلیل اینکه او بارها احتمال شورایی شدن رهبری آینده را مطرح کرده، او را سرزنش می کنند. بیشتر بخوانید

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:59

ارتش عراق از پیشروی نیروهایش به سوی نواحی جنوبی شهر موصل خبر داده است. این منطقه در کنترل نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) قرار دارد.

کنترل شهر القیاره در ۷۰ کیلومتری موصل یکی از اهداف ارتش عراق است.

این شهر در کنار رود دجله است.

یکی از پایگاه‌های هوایی استراتژیک عراق در شهر القیاره قرار دارد.

موصل به همراه فلوجه از سال ۲۰۱۴ میلادی به کنترل نیروهای داعش در آمد.

پیشروی به سوی نواحی جنوبی شهر موصل در حالی صورت می گیرد که دولت عراق از تصرف مجدد بخش های وسیعی از فلوجه خبر داده است.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد که نیروهای این کشور توانسته اند بیشتر بخش های شهر فلوجه را پس بگیرند.

آقای عبادی که در تلویزیون ملی عراق سخن می‌گفت، ساعتی بعد در توییتر نوشت: "موصل، نبرد بعدی است".

حسن جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه ای پیروزی ارتش عراق را در شهر فلوجه به دولت و ملت عراق تبریک گفت.

به گفته پلیس عراق هنوز یک چهارم فلوجه در کنترل داعش است.

عملیات پس گرفتن فلوجه از داعش حدود ۴ هفته پیش آغاز شد.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:59

مقامات محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان اعلام کردند که مرز تورخم که به دلیل تنش‌های مرزی برای ۵ روز بسته بود، دوباره باز شده است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار با تایید اینکه مرز میان افغانستان و پاکستان اکنون بازشده به رسانه‌ها گفته که تنها به کسانی اجازه تردد داده می‌شود که دارای روادید قانونی هستند. همچنین به خودروهایی که اجازه تردد دارند اجازه عبور از مرز داده می شود.

نعمت الله کریاب، خبرنگار بی‌بی‌سی در ولایت ننگرهار می‌گوید که کارمندان شهرداری اکنون به محل اعزام شده تا خسارت و ویرانی‌های باقی مانده از جنگ را ترمیم و زباله‌ها را جمع‌آوری کنند.

افغانستان و پاکستان اعلام کردند که شب گذشته مقامات دو کشوردر نقطه مرزی تورخم دیدار و هر دو جانب توافق کرده‌اند که ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی، این نقطه مرزی باز شود.

براساس اعلام مقام‌های افغانستان دو کشور درباره ادامه ساخت تاسیسات مرزی توسط پاکستان به توافق نرسیده و قرار است که نمایندگان دوکشور درباره این تصمیم پاکستان در اسلام آباد با هم گفتگو کنند.

مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که نسبت به گذشته در تردد اتباع افغانستان اقدامات سخت گیرانه تری را اعمال خواهند کرد و حتی به اتباع افغانستان که کارت اقامت مهاجرت از پاکستان را نیز دارند، اجازه تردد نخواهند داد.

غنچه گل، مسئول امور سیاسی خیبر پاکستان به بی‌بی‌سی گفته که دو طرف به باز شدن مرز ترخم توافق کرده ولی پاکستان به ساخت تاسیسات نظامی خود در این منطقه ادامه خواهد داد.

او گفته است که ساخت این تاسیسات نقض توافق میان افغانستان و پاکستان نیست و این تاسیسات ۳۷ الی ۴۰ متر در داخل خاک پاکستان ساخته شده نه در نطقه صفر مرزی.

محمد ایوب حسین خیل، یک فرمانده ارتش افغانستان در منطقه نیز گفته که میان دو کشور توافق شده که مرز باز و ساخت تاسیسات تا توافق مقامات افغانستان و پاکستان متوقف باشد.

منابع دولت افغانستان شامگاه روز یکشنبه (۳ جوزا/ خرداد) از درگیری بین مرزبانان دو کشور در گذرگاه تورخم خبر دادند و شامگاه روز سه‌شنبه (۲۵جوزا) نیز رسانه‌های محلی گزارش‌هایی را از درگیری شدید دو طرف منتشر کردند.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، روز پنجشنبه (۲۷ جوزا) اعلام‌ کرد که افغانستان و پاکستان بر سر آتش بس به توافق رسیده‌اند.

این درگیری برای دو طرف تلفاتی را نیز در پی داشت. منابع دولتی افغانستان گفته‌اند که شمار مرزبانان کشته شده افغانستان به ۳ نفر رسیده و ۱۱ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

منابع پاکستانی نیز مرگ یک فرمانده ارشد ارتش خود را در این درگیری‌ها تایید کرده‌اند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 168 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:48

در حالی که کمتر از پنجاه روز به آغاز بازی‌های المپیک برزیل باقی مانده، فرماندار ریو دو ژانیرو در این منطقه وضعیت اضطراری مالی اعلام کرده و می‌گوید برای ارائه خدمات عمومی پول ندارد.

حمل و نقل و تدابیر امنیتی از جمله این خدمات است.

فرانسیسکو دورنلز گفته است که این بحران ممکن است باعث شود ایالت ریو نتواند به تعهداتی که برای برگزاری المپیک و پارا المپیک داده، عمل کند.

وی گفت اعلام حالت اضطراری به او این امکان را می‌دهد که از دولت فدرال برزیل تقاضای کمک کند.

فرماندار ریو کسری مالیات به ویژه از جانب صنایع نفتی را عامل این بحران خوانده است.

حقوق کارمندان دولتی و بازنشستگان ایالت ریو عقب افتاده و بیمارستان‌ها و مراکز پلیس نیز به شدت از این بحران مالی آسیب دیده‌اند.

اما میشل تمر، رییس جمهور برزیل در دیدار هفته گذشته خود از ریو گفت اطمینان حاصل خواهد کرد که این شهر به تعهداتش برای برگزاری المپیک عمل کند.

شهردار ریو نیز در حساب توییتر خود نوشته است که این تصمیم، اجرای پروژه های المپیک را به تاخیر نخواهد انداخت.

علاوه بر مسائل مالی، موضوع شیوع ویروس زیکا نیز بر المپیک ریو سایه انداخته است. آلوده شدن زنان باردار به ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با عارضه مغزی "جمجمه کوچک" (میکروسفالی) می‌‌شود. از ماه مه سال گذشته که ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد، رد آن در ۲۰ کشور دیگر جهان نیز گرفته شده است.

انتظار می‌رود که حدود ۵۰۰ هزار خارجی برای بازی‌های المپیک به ریو سفر کنند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 118 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:48

در ناحیه چیترال، واقع در شمال غرب پاکستان، مسلمان شدن یک دختر نوجوان متعلق به جامعه پیروان مذهب کالاش، به درگیری و نزاع گسترده انجامیده است.

معترضان در چند روز گذشته با سنگ و چماق خانه محل سکونت رینا، دختر نوجوان را هدف قرار داده‌اند.

آن طور که گزارش شده، رینا، متعلق به اقلیت مذهبی کالاش، چند روز پیش به دین اسلام گرویده اما موضوع چگونگی مسلمان شدن او باعث شکل‌گیری درگیری میان اقوام مسلمان و کالاشی منطقه شده است.

معترضان در دو سوی این درگیری‌ها معتقدند رینا ممکن است "به اجبار" مسلمان شده باشد و یا "به اجبار" ناچار به ترک اسلام شده باشد.

بنا بر این گزارش، پلیس پاکستان، روز گذشته، برای متفرق کردن معترضان از تیر هوایی استفاده کرده و دختر نوجوان، رینا، را از خانه‌اش واقع در دره کالاش به محل دیگری در مناطق مرکزی چیترال (در استان سرحد) برده است.

بنا بر گزارش‌ها، ماجرا از آنجا آغاز شده که رینا پس از مسلمان شدن و یک شب ماندن در خانه اقوام مسلمانش، به خانه خود بازگشته و دوباره لباس و سربند ویژه زنان کالاشی را بر تن کرده است.

موضوعی که باعث رنجش مسلمانان شده و آن را به "بازگشت" رینا به باور کالاشی خودش تعبیر کرده‌اند.

اما خود رینا به رسانه‌ها گفته: "من دوباره لباس‌های سنتی کالاشی خودم را بر تن کردم چرا که اقوام مسلمانم به من گفتند هنوز نوجوانم و می‌توانم لباس سنتی بپوشم و سربند کالاشی ببندم و وقتی بزرگتر شدم باید شلوار قمیض (ویژه مسلمانان منطقه) تن کنم."

روز جمعه (۱۷ ژوئن - ۲۸ خرداد) پس از آن که بزرگان اقوام مسلمان و کالاشی منطقه با هم دیدار کردند، رینا به خبرنگاران گفت با خواست خود مسلمان شده و بنا دارد که از این پس با اقوام مسلمان خود زندگی کند.

بزرگان اقوام محلی و اعضای خانواده رینا هم گفته‌اند این نزاع بر پایه یک "پیش‌داوری نادرست" شکل گرفته است.

با این وجود، یکی از مقام‌های محلی که نخواسته نامش فاش شود به بی‌بی‌سی گفت احتمال دارد رینا تمام آنچه روی داده را بازگو نکرده باشد، اما آنچه اکنون تصریح کرده به آرام شدن اوضاع و جلوگیری از افزایش درگیری‌ها بسیار کمک می‌کند.

"درگیری میان اقوام در این منطقه سابقه نداشته و به همین علت، احتمالا هم مقام‌های محلی و هم بزرگان قوم به رینا توصیه کرده‌اند که ماجرا را طوری توصیف کند که باعث آرام شدن اوضاع شود؛ چرا که هر دو احتمال مطرح شده، یعنی گرویدن اجباری رینا به اسلام و یا تمایل او به بازگشت به مذهب قبلی‌اش، هر دو موجب خشم مسلمانان خواهد شد."

اگر چه درگیری‌های مذهبی در پاکستان سابقه طولانی دارد، اما نزاعی این چنین میان پیروان کالاشی و مسلمانان تاکنون سابقه نداشته است.

مسلمان شدن پیروان مذهب کالاش هم موضوع تازه‌ای نیست و دختران کالاشی متعددی برای ازدواج با پسران مسلمان، دین خود را عوض کرده‌اند.

به گفته لوک رحمت، از فعالان جامعه کالاش، تنها ۴ هزار نفر از ۱۲ هزار سکنه دره کالاش اکنون پیرو این مذهب باستانی هندو-آریایی هستند.

آن طور که برخی مردم‌شناسان مدعی شده‌اند کالاش‌ها از اقوام هندو-آریایی هستند هر چند برخی تحقیقات هم آنها را یونانی‌تبار معرفی کرده است.

در باورهای کالاشی آمده که آنها از بازماندگان لشکر اسکندر مقدونی هستند اما تحقیقات تبارشناسی نتوانسته چنین ارتباطی را به اثبات برساند.

آنها به زبان داردی سخن می‌گویند و اکثرا در منطقه چیترال پاکستان زندگی می‌کنند.

گفته می‌شود مذهب آنها پیش از پیدایش زرتشت و هندویسم (دوران ودایی و پیشازرتشتی) از مذاهب مهم منطقه بوده است.

کالاش‌ها رسوم ویژه خود را دارند. آنها چندخداباورند و خدایان مونث و مذکری را پرستش می‌کنند. کالاشی‌ها از این جهت به مذاهب یونانی شباهت دارند.

همزمان در آیین‌ها و پوشش زرتشتی و کالاشی شباهت‌هایی وجود دارد.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 111 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 10:39

محمد بن سلمان آل سعود، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور رسما برای دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرده است.

به نظر می‌رسد این درخواست در ادامه اعتراض ریاض به قرار گرفتن 'موقتی' در یکی از "لیست‌های سیاه" سازمان ملل است.

یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد، روز جمعه (۱۷ ژوئن- ۲۸ خرداد) ضمن تایید دریافت این درخواست ملاقات، به خبرگزاری رویترز گفته، محمد بن سلمان به احتمال زیاد هفته آینده عازم نیویورک، مقر سازمان ملل، خواهد شد.

محمد بن سلمان آل سعود، فرزند ملک سلمان، پادشاه عربستان است که 'جوان‌ترین وزیر دفاع جهان' هم نامیده شده و همزمان رئیس دربار سلطنتی عربستان سعودی است.

او در درخواستش از بان کی مون، خواستار دیدار با دبیرکل سازمان ملل در اولین فرصت شده است.

وزیر دفاع آمریکا، که هم اکنون در واشنگتن به سفر می‌برد همچنین روز جمعه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده است.

به گزارش رویترز، در این دیدار رئیس جمهوری آمریکا و شاهزاده سعودی بر سر مسایل منطقه، از جمله نبرد با داعش در عراق و سوریه گفتگو کرده‌اند.

وزارت دفاع تحت رهبری محمد بن سلمان مسئولیت فرماندهی ائتلاف نظامی را دارد که از سال گذشته در یمن با شورشیان حوثی می‌جنگد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان شمال کشورهایی چون امارات متحده عربی، مراکش، اردن، قطر، بحرین، سودان و سنگال است.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون همچنین گفته سازمان ملل هنوز به نامه چند روز پیش عبدالله بن یحی المعلمی نماینده عربستان در این سازمان پاسخ نداده است چرا که قصد افشاء کردن اطلاعات مربوط به منابع خبری خود را ندارد.

به گفته آقای دوجاریک، در نامه نماینده عربستان در سازمان ملل که به نیابت از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در یمن نوشته شده بوده، از سازمان ملل درخواست شده بود برای بررسی جزئیات دقیق، منابع تهیه گزارش نقض حقوق کودکان در یمن را اعلام کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوم ژوئن (سیزدهم خرداد) طی گزارشی اعلام کرد ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان مسئول ۶۰ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته بوده و در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش همچنین آمده بود ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول نیمی از حملات نظامی به مدارس و بیمارستان‌ها در یمن بوده است.

موضوعی که فورا با اعتراض شدید دولت عربستان روبرو شد و چند روز بعد در اقدامی 'کم سابقه' دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد نام عربستان را 'موقتا' از این فهرست حذف کرده است.

استفان دوجاریک سخنگوی بان کی مون روز هفتم ژوئن گفته بود دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بازبینی مشترک موارد نام برده شده در گزارش سازمان ملل موافقت کرده است.

او افزوده بود:‌ "تا زمان نتیجه‌گیری فرآیند مرور مشترک، دبیرکل نام ائتلاف را از پیوست گزارش خارج می‌کند."

اعتراض عربستان به این گزارش تا به آنجا پیش رفت که رویترز گزارش کرد ریاض سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی خود تهدید کرده است.

موضوعی که مقام‌های عربستان آن را انکار کردند اما بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خبر رویترز را تایید کرد.

همزمان آقای بان خارج کردن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فهرست سیاه عاملان کشتار کودکان یمنی را تصمیمی "دشوار و دردناک" خواند.

آقای بان هفته گذشته گفت همچنان از محتوای گزارش خود درباره مسئولیت ائتلاف سعودی در کشتن حداقل ۵۱۰ کودک یمنی و زخمی کردن ۶۶۷ کودک دیگر دفاع می‌کند، اما با در نظر گرفتن تبعات قطع احتمالی کمک‌های مالی برخی از کشورهای عرب به سازمان ملل، ناگزیر شده که به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد امور سازمان ملل چنین تصمیمی بگیرد.

دبیر کل سازمان ملل گفت عربستان سعودی او را تحت فشار غیر قابل قبولی قرار داد و تهدید کرد که کمک‌های حیاتی مالی‌اش را قطع خواهد کرد، کمک‌هایی که به گفته آقای بان صرف رسیدگی به میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی می‌شود.

تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد در حذف نام عربستان از این لیست سیاه، با اعتراض نهادهای حقوق بشری مهمی چون سازمان عفو بین ملل و اکسفام روبرو شده و بسیاری آن را برای سازمان ملل تصمیمی "خفت‌بار" توصیف کرده‌اند.

خبر...
ما را در سایت خبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار khebar بازدید : 102 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 10:39